Портал в режимі тестування та наповнення
Меню

МВС, ДСНС та Нацполіція закликають дітей, молодь і дорослих до безпечної поведінки взимку

Опубліковано 11 листопада 2025 року о 14:41

Спільно з ЮНІСЕФ стартує друга хвиля інформаційно-просвітницької кампанії «Засвітись!», спрямована на підвищення безпеки дітей, молоді та дорослих у зимовий період.  

За даними Всеукраїнського опитування «Думки і погляди населення України» (Омнібус), проведеного Київським міжнародним інститутом соціології у травні 2025 року, третина українців досі залишаються малопомітними на дорозі в темну пору доби взимку. Так, минулої зими лише 26% українців регулярно користувалися світловідбивальними елементами. У жовтні 2024 р., за результатами аналогічного опитування соціологічної групи «Рейтинг», регулярне використання становило лише 11% — показник помітно зріс зокрема і на тлі спільних інформаційних зусиль державних і міжнародних партнерів.

Серед дітей ситуація краща, але далека від безпечної: за оцінками батьків, лише 40% школярів носили флікери минулої зими.

«Ми закликаємо кожного — і дорослих, і дітей — подбати про власну безпеку та стати видимими на дорозі. Світловідбивальні елементи можуть врятувати життя, адже простий флікер — це маленька деталь, яка робить вас помітними для водіїв. Саме для цього ми вже другий рік поспіль реалізуємо інформаційну кампанію “Засвітись”, щоб нагадати: безпека на дорозі починається з відповідального вибору кожного», — зазначила заступниця Міністра внутрішніх справ України Катерина Павліченко.

Попри окремі позитивні зміни, ситуація на дорогах в темну пору доби залишається небезпечною. Короткий світловий день, слизькі дороги та перебої з освітленням збільшують ризики для пішоходів. За даними Нацполіції, впродовж зимового  періоду 2024/2025 років на дорогах України зареєстровано понад 5 000 ДТП із загиблими та/або травмованими, серед них 629 ДТП — за участі дітей.

«Щороку сотні ДТП трапляються саме через те, що пішоходів не видно на дорозі. Один світловідбивальний елемент може змінити цю статистику — зробити дитину помітною для водія й урятувати життя. Тож ми, дорослі, повинні подбати про це сьогодні, щоби завтра зберегти життя наших дітей, у тому числі навчати їх правил дорожнього руху. Пройдіть із дитиною шлях від дому і до школи, аби показати, де є найбільш небезпечні ділянки дороги, і чому важливо одягати флікери. Закликаємо батьків і дітей пам’ятати: безпека починається з уваги до дрібниць», — сказав Голова Національної поліції України Іван Вигівський.

Щоб нагадати дітям і батькам про правила безпечної поведінки взимку та підвищити видимість пішоходів у темну пору доби, ЮНІСЕФ спільно з МВС, ДСНС та НПУ  запускають другу хвилю інформаційно-просвітницької кампанії «Засвітись!». Її мета — закріпити знання про безпечну поведінку й сформувати сталу звичку носити світловідбивальні елементи серед дітей і дорослих.

Окрім темних вулиць, взимку залишаються актуальними й інші загрози — мінна небезпека, крига на водоймах та ожеледиця. Україна залишається однією з найбільш забруднених вибухонебезпечними предметами країн світу. За даними Міністерства оборони України, з 24 лютого 2022 року по 10 листопада 2025 року від дії вибухонебезпечних предметів загинуло 380 людей, серед них 21 дитина, та було поранено 978 громадян, у тому числі 116 дітей. Водночас на водоймах України минулої зими загинуло 122 людини, з них 6 — діти. ДСНС наголошує: важливо рухатися тільки перевіреними дорогами, не виходити на кригу і не дозволяти дітям гратися поблизу водойм, зруйнованих мостів та пошкоджених будинків, у лісах та на полях.

«В умовах сьогодення знання правил безпеки — це не просто формальність. Це те, що реально може врятувати життя та здоров'я! Війна навчила кожного з нас, що небезпека може чатувати будь-де — на дорозі, в лісі, полі, біля водойми чи навіть поблизу власного будинку після ворожих обстрілів. Саме тому і діти, і дорослі мають знати, як правильно діяти у випадку виникнення надзвичайних ситуацій. Ті знання й навички, які отримує як доросле населення, так і маленькі українці, в межах безпекової інформаційної кампанії можуть врятувати їхнє життя. Ми прагнемо, щоб кожен українець почувався впевнено, розумів ризики та вмів вберегти себе і своїх близьких», — зазначив Голова ДСНС України Андрій Даник.

Крім цього, у осінньо-зимовий період, особливо під час відключень електроенергії, зростає також ризик побутових пожеж — через використання генераторів, пічок, пальників, свічок та інших альтернативних джерел світла й тепла. Минулої зими в житловому секторі сталося 7 137 пожеж, унаслідок яких загинуло 592 людини, серед них 17 дітей, а 443 особи, зокрема 36 дітей, отримали травми.

Найчастіше пожежі виникали через перевантажені чи несправні електромережі — понад 2 000 випадків. Майже стільки ж — через необережність із вогнем. Ще понад 2 100 загорянь спричинило неправильне користування печами, а близько 90 — небезпечно встановлені газові, гасові чи бензинові прилади. Щоб уникнути небезпечних ситуацій, важливо неухильно дотримуватись правил пожежної безпеки: не залишати нагрівальні пристрої без нагляду, користуватися лише сертифікованими приладами та згідно з інструкцією, не перевантажувати електромережу й зберігати запас продуктів харчування, води та засобів пожежогасіння.

«Окрім руйнівного впливу війни, зимовий період сповнений і інших небезпек, таких як темні дороги та ожеледиця», – зазначила заступниця Голови Представництва ЮНІСЕФ в Україні Шамеза Абдулла.

«Цьогорічна зимова кампанія має на меті нагадати дітям та підліткам про ці ризики та, що важливо, надати практичні поради щодо того, як залишатися в безпеці. Саме тому ми раді співпрацювати з нашими партнерами, щоб допомогти захистити молодь протягом зимових місяців», – додала Абдулла.

У межах кампанії ЮНІСЕФ спільно з партнерами розробили навчальні матеріали — аудіо та відеоролики, друковані плакати, брошури, наліпки та публікації для соцмереж. Вони просто і зрозуміло пояснюють дітям і батькам, як діяти безпечно взимку. Завдяки цьому необхідні знання стають ближчими до кожної родини та допомагають запобігати небезпекам у холодний сезон.

Ознайомитися з правилами безпеки можна на сторінці кампанії за посиланням. Більше корисних ресурсів для навчання й гри — на https://spilnoteka.org.

Довідково:

Всеукраїнське опитування «Думки і погляди населення України» (Омнібус) проводилося Київським міжнародним інститутом соціології у травні – червні 2025 року. У дослідженні вивчалися думки та погляди дорослих жителів України (віком 18 років і старших) з різних суспільно-політичних і соціально-економічних питань. Опитування проведено методом телефонних інтерв’ю (CATI) на основі випадкової вибірки мобільних номерів, репрезентативної для населення України, за винятком непідконтрольних Уряду України  територій.


Департамент комунікації МВС

Засвітись

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux